Rabobank en online boekhoudprogramma Informer lanceren realtime boekhouden voor ondernemers. Zowel zzp’ers als het mkb krijgen veel meer mogelijkheden om hun administratie heel eenvoudig bij te houden. Bijvoorbeeld dankzij facturen met een gekoppeld betaalverzoek. Maar ook met zakelijke aankopen waarvan de btw, op basis van een foto van de bon, direct netjes in de volgende btw-aangifte terechtkomt.
Hoe Informer en Rabobank dat voor elkaar krijgen? “We lanceren realtime boekhouden,” vertelt Peter Potters trots. Hij is Chief Commercial Officer (CCO) bij Informer en vormt samen met CEO Remco Frühauf de directie. “Dankzij de combinatie van een betaalrekening en ons boekhoudpakket wordt er veel meer mogelijk, om het ondernemers makkelijker te maken,” licht hij toe.
Waar de ondernemer ons nodig heeft
Informer is het eerste boekhoudprogramma waarmee Rabobank de samenwerking als Premium Partner lanceert. Frans van der Lugt is Partner Proposition Manager bij Rabobank en legt uit: “Traditioneel vonden ondernemers ons bij iedere kerk en kroeg, in ieder dorp en iedere stad. Maar ondernemers bezoeken niet langer hun lokale bank, en laten zich ook regelmatig adviseren door accountants of hun boekhoudpakket. Met deze samenwerking bevinden we ons precies waar de ondernemer ons nodig heeft.”
Vanuit die visie lanceert Rabobank nu de samenwerking met Informer, en zullen er meer partners volgen. “Wij laten ondernemers graag vrij in hun keuze voor het favoriete boekhoudprogramma, zoals zij ook in zee kunnen gaan met de bank die het beste bij hen past,” licht hij toe. De keuze voor Informer als eerste partner was snel gemaakt. Van der Lugt waardeert de innovatieve aanpak en durf, waarmee het boekhoudprogramma altijd snel innovaties durft te implementeren.
Als de boekhouding ‘bij’ is
Zowel Rabobank als Informer herkennen dat zzp’ers en mkb-ondernemers hard werken, maar moeilijk toekomen aan de boekhouding. Terwijl het wel heel belangrijk is dat de administratie up-to-date is. “Pas als de boekhouding ‘bij’ is weten ondernemers werkelijk hoe ze er financieel voor staan, dus welke stappen vooruit ze kunnen nemen,” licht Potters toe.
Online boekhoudprogramma’s maken het al jaren makkelijker om de administratie bij te houden, en banken bieden innovatieve oplossingen om bijvoorbeeld sneller en eenvoudiger betalingen te accepteren. Die twee voordelen komen nu samen, dankzij de samenwerking tussen Informer en Rabobank. “De koppeling met onze betaalrekening maakt veel meer mogelijk, zodat ondernemers ’s avonds zeker weten dat hun administratie actueel en up-to-date is,” vertelt van der Lugt.
“Deze mijlpaal is de opmaat naar nog veel eenvoudiger boekhouden voor zzp’ers en mkb-bedrijven.”
Veel makkelijker factureren
Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat een schilder kan factureren én betaald krijgt, nog voordat de kwasten zijn opgedroogd. Potters vertelt: “Een zzp’er kan met de Informer-app een factuur aanmaken en daar direct een Rabo-betaalverzoek aan koppelen. De klant ontvangt de officiële factuur en betaal veilig via het betalingsverzoek.” Bij Rabobank kunnen ondernemers er zelfs voor kiezen om die betalingen met Tap to Pay op hun smartphone te ontvangen.
Andersom maakt de samenwerking het ook makkelijker om zakelijke kosten in de boekhouding op te nemen.“Stel dat een ondernemer een vakblad koopt, in de winkel,” legt Potters uit. “Zodra die ondernemer betaalt met de Rabo-betaalpas volgt er vanuit de Informer-app een push-herinnering, om een foto te maken van het bonnetje. Uit die foto halen we de belangrijke gegevens voor de boekhouding, zoals het betaalde bedrag en de btw.” Informer verwerkt de betaling op de juiste grootboekrekening en zet de betaalde btw klaar om terug te vorderen bij de volgende btw-aangifte bij de Belastingdienst.
Nog veel meer innovatie
De geschetste ontwikkeling tekent de visie van zowel Informer als Rabobank, die het zzp’ers en het mkb graag zo makkelijk mogelijk willen maken. “Dat doen we door de administratie te vereenvoudigen én door innovatieve oplossingen aan te bieden,” legt van der Lugt uit. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan functionaliteiten om op basis van de omzet automatisch een percentage apart te zetten voor de af te dragen btw en voor de aangifte inkomstenbelasting voor zzp’ers. “Zo zorgen we ervoor dat ondernemers daadwerkelijk weten wat er aan geld beschikbaar is, ten opzichte van de bedragen die ze nog moeten afdragen.”
Informer merkt dat de ontwikkelingen zich snel opvolgen. Frühauf legt uit: “Er gebeurt heel veel in de markt, dus binnen 3 tot 5 jaar zullen alle vooruitstrevende boekhoudpakketten samenwerken met banken. Wij lopen al jaren voorop met automatisch boekhouden, dus zijn trots dat Rabobank ons het vertrouwen gunt om dit als eerste met hen te lanceren. Bovendien getuigt het van durf en lef, om ondernemers werkelijk verder te willen helpen.”
Ondernemers die zeker van hun boekhouding en zeker van hun zaak willen zijn kiezen voor het Informer-boekhoudprogramma met een bankrekening van Rabobank. “Want het is aan ons als bank om te laten zien dat we zzp’ers en het mkb met partners de beste en meest innovatieve oplossingen kunnen bieden,” besluit van der Lugt.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Informer.