INTERVIEW
Leestijd: 2 minuten

Accountantskantoor Hoff:
een van Novak’s eerste leden

‘Mijn kantoor is
mijn levenswerk’
Door de redactie

Accountantskantoor Hoff is een van Novak’s eerste leden. Cees Hoff, de vader van eigenaar Jan Hoff (43), startte het kantoor in 1996. De samenwerking tussen vader en zoon beviel zo goed, dat Jan in 2011 mede-eigenaar werd, en zich inmiddels volledig eigenaar mag noemen. Het kantoor voelt dan ook als “het levenswerk” van Jan, tevens AA-accountant en RB-belastingadviseur. “Als je jarenlang dezelfde klanten bedient, dan bouw je echt een relatie op.”

Aan het begin van zijn carrière twijfelde Jan nog om RA-accountant te worden. Maar spijt van zijn keuze heeft hij niet. “Als AA-accountant fungeer je meer als een soort adviseur, als klankbord voor de ondernemer, in plaats van een controleur.” Volgens Jan kan ondernemen soms best eenzaam zijn. “Ik kan daar een belangrijke rol in vervullen. Ik kijk samen met de klant of er dingen over het hoofd gezien worden, hoe de zaken gaan en of iemand op de goede weg is. Je kan echt met elkaar sparren.”

Accountancy, administratie, salarisadministratie, fiscale zaken en bedrijfsadviezen. Daar houden ze zich op hun kantoor in Hoorn mee bezig. Maar ook voor bedrijfsoverdrachten en herstructureringen kan je bij Accountantskantoor Hoff terecht. Omdat Jan inmiddels al meer dan twintig jaar bij het kantoor werkt, heeft de eigenaar en accountant ontzettend veel veranderingen in de sector meegemaakt. “Je hebt steeds meer een signalerende functie, dan een verwerkende functie. En door de online applicaties is de informatie veel makkelijker te presenteren aan klanten.”

Artificial Intelligence een bedreiging? Nee!
Het accountantskantoor gaat dus met de tijd mee. Zo heeft het team van Jan recent ook een cursus gevolgd over Artificial Intelligence (AI). Of hij bang is dat ChatGPT zijn werk binnenkort overneemt? “Nee”, zegt hij lachend. “Het is niet zo dat ChatGPT een belastingaangifte kan indienen. Er zit een grens aan.” Jan ziet AI meer als hulpmiddel. “Het is wel gemakkelijk, de ontwikkelingen gaan snel.” Maar uiteindelijk willen klanten alsnog contact met een fysiek persoon, zegt hij, vooral als het over hun bedrijf gaat. “Toevallig zei een klant laatst nog tegen mij: Ik wil iemand tegenover me zien zitten en elkaar in de ogen kunnen aankijken.”

Een strategie bespreken met Novak
Als een van de eerste leden van Novak is accountantskantoor Hoff al ruim 25 jaar lid. Maar ook nu is het lidmaatschap nog steeds van toegevoegde waarde, zegt Jan. “Op het gebied van compliance, van wet- en regelgeving, dient Novak echt als een klankbord.” Hij vindt het fijn dat als hij tegen zaken aanloopt, hij de telefoon kan pakken om te sparren. Om een strategie te bespreken en vragen te stellen als: Zie ik het goed? Hoe kijk jij hiernaar? En: Hoe zou jij dit aanpakken?

Hoff is niet alleen PLUS-lid maar maakt ook gebruik van CAO, Fiscanet, het Novak kwaliteitshandboek en Novak Direct. “De Scienta-omgeving van het Novak kwaliteitssysteem vind ik erg mooi. Het is daardoor mogelijk om online, op een heel gebruiksvriendelijke manier, wet- en regelgeving te koppelen aan de werkprogramma’s die ik gebruik.” En het Novak kwaliteitshandboek, vindt Jan ook heel “fijn om te gebruiken”. “Zeker op het gebied van de WWFT.”

Onderdeel van een community
Volgens Jan zijn de specialisten van Novak de “duidelijke meerwaarde” van de stichting. “Bouwe Algra, Marcel Kurvers en Remco Ruinemans zijn stuk voor stuk perfecte experts om mee te kunnen schakelen.” Ook de cursussen van Martina Saris vallen in de smaak. Volgens de eigenaar van Accountantskantoor Hoff is het daarnaast fijn om onderdeel te zijn van een community. “Het is een stukje intervisie, ervaringen uitwisselen. Ik ben altijd benieuwd hoe andere kantoren het doen en of ik kansen laat liggen.”

Dat geldt bijvoorbeeld voor het personeelstekort in de sector. Ondanks het vaste en stabiele team worstelt namelijk ook Accountantskantoor Hoff met het tekort aan accountants in het mkb. “Maar we hebben gelukkig recent ons team kunnen versterken. Maar het is wel jammer dat we een tijd nee moesten verkopen aan nieuwe klanten.”

Trots op de samenwerking
Al met al is Jan zeer tevreden over zijn bedrijf. “Ik heb een mooi team, dat ik goed kan overzien. Ik ben heel blij met hoe de samenwerking binnen het team verloopt. Afgelopen jaar hebben we de schouders eronder gezet en het werk afgekregen voor tevreden klanten.”  Op de samenwerking met zijn vader is Jan nog het meest trots, zegt hij: “Ik heb van hem heel veel ruimte gekregen in ons bedrijf.” 

INHOUD JanHoff

Heeft u aanvullende expertise nodig op het gebied van HRM?
Neem dan contact op met Novak DIRECT. We helpen u graag verder!