LakarskAccountants
INTERVIEW
Leestijd: 3 minuten
LakarskAccountants
INTERVIEW
Leestijd: 3 minuten

Lakarsk Accountants:

Groot in kwaliteit door continue aandacht

Door: Marcel Kurvers, projectmanager Novak Kwaliteitssysteem

De mkb-accountantspraktijk is volop in beweging. Schaalvergroting, vergrijzing, vernieuwing en verduurzaming zijn voorbeelden van ontwikkelingen waarmee de accountancybranche momenteel volop te maken heeft. De recente berichtgeving rondom deze ontwikkelingen wekt geregeld de indruk dat accountantskantoren die niet meegaan in de consolidatiegolf geen bestaansrecht meer hebben. Dat het voor zelfstandige kantoren niet mogelijk is om aan alle kwaliteitseisen te voldoen. In werkelijkheid ligt het vaak genuanceerder: veel zelfstandige kantoren slagen er wél in om kwaliteit te leveren én hun onafhankelijkheid te behouden. Een goed voorbeeld van een kantoor waar dit gebeurt is accountantskantoor Lakarsk. Hoe doen ze dat? Voor het Accountantsmagazine gingen we met Jeroen Lakerveld, partner bij Lakarsk en Frederik ten Bokkel Huinink, senior medewerker, in gesprek.

De mkb-accountancybranche bestaat over het algemeen uit gedreven accountants met passie voor hun vakgebied. Ze ondersteunen met veel betrokkenheid mkb-ondernemers. Veel mkb-accountantskantoren die deze betrokken en vakgerichte instelling uitdragen, zijn aangesloten bij Novak. Ze werken samen met Novak aan oplossingen die passen bij de mkb-praktijk en helpen ondernemers vooruit. De mkb-accountant biedt ondernemers niet alleen een luisterend oor, maar ook een helpende hand, zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen.

De accountant heeft te maken met verschillende opvattingen over kwaliteit. Voor de beroepsorganisatie NBA gaat kwaliteit vooral over het naleven van wet- en regelgeving, terwijl kwaliteit voor de cliënt juist draait om aspecten zoals de snelheid van een reactie van de accountant, proactief handelen, klantgerichtheid en een eerlijke prijsstelling. De vraag is hoe deze twee opvattingen van kwaliteit op een optimale manier gecombineerd kunnen worden.

Verankering van kwaliteit
Lakarsk Accountants uit Voorburg, slaagt er goed in om op die manier de kwaliteit te waarborgen. Het kantoor heeft twintig medewerkers in dienst en wordt geleid door de partners Jeroen Lakerveld en Steven Karskens. Jeroen en Steven zijn accountants met passie voor hun vakgebied en oog voor de medewerkers, cliënten en kwaliteit. Jeroen en senior medewerker Frederik ten Bokkel Huinink vertellen dan ook gepassioneerd over de keuze om kwaliteit een centrale en prominente plek te geven binnen het kantoor. Deze keuze heeft een positieve invloed op zowel de organisatie, visie als strategie van het kantoor.

Kwaliteit is stevig verankert binnen het kantoor door het stelsel van kwaliteitsbeheersing. Dit stelsel is gebaseerd op het Novak Kwaliteitssysteem. ‘Sinds 2014 beheert Marcel Kurvers het Novak Kwaliteitssysteem bij ons, waardoor we altijd werken op basis van de actualiteit’, zegt Jeroen.

Meten is weten
Volgens Jeroen en Frederik zorgt een solide basis voor meer rust binnen het kantoor. ‘Met name als het gaat om het naleven van wet- en regelgeving in de dagelijkse realiteit.’ Maar de basis is ook belangrijk voor het vormgeven van toekomstplannen, het bepalen van de visie en strategie en het effectief aansturen van het team.

Daarnaast bekijkt Martina Sarris van Novak regelmatig afgeronde dossiers van het kantoor, om te toetsen in hoeverre het kantoor vaktechnisch goed presteert in de uitvoering. ‘Meten is immers weten’, zegt Jeroen. ‘Zo krijgen we helder inzicht in welke gebieden extra aandacht nodig hebben. Je kan nog zo’n goed kwaliteitssysteem hebben, maar als het in de praktijk niet goed wordt nageleefd, voldoe je alsnog niet aan de wet- en regelgeving.’

Updategesprekken
Marcel Kurvers gaat regelmatig in gesprek met Jeroen en Frederik. ‘In de periodieke updategesprekken met Marcel zijn we elkaars sparringpartner’, zegt Jeroen. ‘Marcel deelt de laatste wijzigingen in het kwaliteitssysteem, terwijl wij aangeven waar wij in de praktijk tegenaan lopen binnen ons kantoor.’ Volgens Jeroen leidt dit soms tot een aanvullende instructie of een aanvullend model in het kwaliteitssysteem, waarmee een concreet probleem wordt opgelost. Andere gebruikers van het Novak Kwaliteitssysteem profiteren daar vervolgens ook van. ‘Deze gelijkwaardige samenwerking is voor ons van onschatbare waarde’, aldus Jeroen. Ook Novak ervaart deze samenwerking als zeer waardevol. Door op een open en gelijkwaardige manier kennis en ervaring uit te wisselen, versterken en ondersteunen beide partijen elkaar. Uiteindelijk komt dit ten goede aan zowel de cliënten als het maatschappelijk verkeer.

Continue aandacht
Dat het kantoor de kwaliteitsbeheersing goed in de vingers heeft blijkt ook uit toetsingen die de Raad voor Toezicht van de NBA heeft uitgevoerd. In de laatste toetsing van 2024 waren de toetsers zeer enthousiast over de kwaliteit van het kantoor, wat ook bij voorgaande toetsingen het geval was.

Het creëren van een stabiele en continue basis op het gebied van kwaliteit, is volgens Frederik, essentieel om het kantoor optimaal te laten functioneren en bovendien de continuïteit te waarborgen. Sommige kantoren beginnen pas in kwaliteit te investeren zodra een toetsing in zicht komt. Vaak is dat te laat, wat leidt tot onrust en haastwerk. Na de toetsing verslapt de aandacht weer. De periodieke updategesprekken die de Raad voor Toezicht inmiddels voert, kunnen eraan bijdragen dat kantoren de kwaliteitswaarborging structureler aanpakken - ook tussen toetsingen door. Zo blijft kwaliteit continu op de agenda staan.

Meer informatie over het Novak Kwaliteitssysteem is hier te vinden.