Koopman&Co header
Interview
Leestijd: 4 minuten

Hoe Hans Kooijman en Gertjan Zweep Koopman & Co tot een succes maken

We zijn de financiële huisarts’
Door de redactie
Interview
Leestijd: 4 minuten

Hoe Hans Kooijman en Gertjan Zweep Koopman & Co tot een succes maken

We zijn de financiële huisarts’
Door de redactie
MOBIEL Koopman&Co header

Binnen de accountancybranche zijn fusies en overnames momenteel aan de orde van de dag. Ook kantoor Koopman & Co koos dat pad. Vanaf 1 april 2024 namen zij kantoor Bos & Haeck over. En zoals bij alles wat Koopman & Co doet, stond ook bij deze overname de mens centraal. Hans Kooijman (42), een van de vijf vennoten bij Koopman & Co, en Gertjan Zweep (44), voormalig vennoot bij Bos & Haeck, vertellen aan Novak hoe zij dat tot een succes hebben gemaakt. ‘Het voelde vanaf dag één goed.’

Koopman & Co bedient inmiddels al negentig jaar veel verschillende klanten in de regio, vertelt Hans trots. Een breed klantenspectrum dus: verschillende bedrijven, maar ook particulieren worden geholpen. Zo’n 20% van de klanten komt uit de bloembollensector.  Het kantoor richt zich volledig op het mkb, en is geen controlepraktijk. ‘We zijn de financiële huisarts van onze klanten’, zegt Hans. ‘Van wieg tot graf. Dichtbij, laagdrempelig en persoonlijk.’ Het kantoor is bovendien constant bezig met het uitbreiden van het team. ‘We zijn op zoek naar jonge, nieuwe mensen. Dat is hartstikke leuk, geeft nieuwe energie.’

Hoewel Koopman & Co meerdere locaties kent, zijn niet alle vestigingen fulltime bezet. ‘Dat zijn vaak dagkantoren’, legt Hans uit. ‘Daar is een of twee dagen per week iemand aanwezig, zodat klanten er even binnen kunnen lopen met een vraag, of een afspraak kunnen maken.’ 

Wat kunnen we van elkaar leren?
Het overnameproces begon met een vacature voor een loonadministrateur bij Bos & Haeck, die Hans voorbij zag komen. ‘Toen heb ik ze gebeld en gezegd: wij hebben de capaciteit. Kunnen we niet wat voor jullie betekenen? Zo raakten we aan de praat.’

Binnen enkele maanden was de overname een feit. ‘Dat ging eigenlijk heel snel’, zegt Gertjan. ‘Het voelde vanaf dag één goed. Je verwacht dat het grote kantoor zijn werkwijze direct oplegt, maar dat gebeurde helemaal niet. Er werd echt gekeken naar: Hoe doen jullie het? Hoe doen wij het? En wat kunnen we van elkaar leren?’

Een samenwerking
Het samensmelten van de twee bedrijfsculturen verliep daardoor soepel, en dat is bovendien typerend voor Koopman & Co: met aandacht voor mensen. ‘Er werd niet overheen gewalst’, benadrukt Gertjan. ‘Er is gekeken naar processen, software en samenwerking. Het voelde als een warm bad.’

De klanten profiteerden snel van de nieuwe samenwerking, omdat er op deze manier ook meer expertise beschikbaar is. ‘Klanten merkten eigenlijk direct de meerwaarde. Als een klant met een vraagstuk kwam die we konden doorzetten bij een collega binnen het kantoor, merkten ze dat het makkelijk en snel ging’, zegt Gertjan.

“AI kan veel overnemen, maar niet dat stukje persoonlijke contact. De band met de klant, samen sparren, dát blijft mensenwerk.”

Opleiden en automatiseren
De toekomst van Koopman & Co draait volgens Hans en Gertjan om twee zaken: aandacht en advies. ‘We groeien gestaag, maar niet per se in omvang’, zegt Hans. ‘De automatisering van werkzaamheden moet tijd vrij maken voor ons, zodat we onze klanten steeds meer kunnen gaan adviseren. Daar ligt de echte toegevoegde waarde van ons kantoor.’

Ook Gertjan ziet automatisering niet als bedreiging, maar juist als kans. ‘AI kan veel overnemen, maar niet dat stukje persoonlijke contact. De band met de klant, samen sparren, dát blijft mensenwerk. Maar doordat AI tijd vrijmaakt, kunnen wij juist meer waarde toevoegen als adviseur.’

Nieuwe medewerkers worden ook niet uitsluitend op hun diploma’s en ervaring in de accountancy geselecteerd. ‘We hebben bijvoorbeeld net iemand aangenomen met een sportopleiding. Zij maakte zo’n goede indruk dat we zeker weten: met de juiste begeleiding komt zij er wel.’

Novak-lidmaatschap als praktische ondersteuning
Het lidmaatschap bij Novak blijkt cruciaal bij het professionaliseren van het kantoor. Gertjan: ‘Het Novak Kwaliteitssysteem is een goede leidraad. En Novak helpt om dat ook echt passend te maken bij het werk dat we doen. Je wilt niet dat het Kwaliteitssysteem het een zegt, terwijl je in de praktijk het ander doet.’

De begeleiding bij toetsingen en de korte lijnen met Novak-adviseurs maken voor het kantoor een groot verschil. ‘Bouwe Algra kwam bijvoorbeeld bij ons langs vlak voor een toetsing, en keek kritisch mee naar onze dossiers. Dat scheelt niet alleen tijd maar geeft ook rust’, zegt Gertjan.

Novak-docent Richard Ooijevaar werkt bij het kantoor, wat zorgt voor veel kennis op de werkvloer. ‘En laatst heeft Martina van Novak nog een inhouse cursus over de Wwft bij ons gegeven’, zegt Hans. ‘Dan komt de informatie gewoon veel beter binnen bij onze medewerkers dan wanneer we dat zelf proberen over te brengen.’

Dichtbij, ook in de toekomst
Koopman & Co heeft een duidelijke missie: laagdrempelig, betrokken en de focus op lange termijn relaties. ‘We hoeven niet de grootste te zijn’, zegt Hans. ‘Maar we willen wel het meest betrokken zijn. Zodat we kunnen doen wat we het liefste doen: ondernemers helpen.’

En Gertjan? Die zit goed op zijn plek. ‘Het was even spannend: je geeft een stukje regie uit handen. Maar het voelt helemaal niet alsof het niet meer van mij is. We zijn gewoon doorgegaan, nu met meer collega’s, meer kennis en nog steeds dezelfde mentaliteit.’

Benieuwd wat Novak nog meer voor jouw kantoor kan betekenen? Aarzel niet om contact op te nemen met Novak DIRECT (085-0220150), ook als je andere vragen hebt.