“De lancering van menig innovatie is ongetwijfeld ondergesneeuwd geraakt door al het ‘coronageweld’.”

Pak die telefoon als u ergens tegenaan loopt!

Mijn voorwoord aan het begin van dit jaar begon ik met de woorden van Novak-lid Bianca Boekhout: “Ik wil gewoon een steady kantoor runnen en er zijn voor mijn klanten”. Wie had toen kunnen denken dat die behoefte nu al meer dan 9 maanden onder druk staat? Ik kijk terug op een onrustige periode waarin snel gehandeld moest worden om nieuwe wet- en regelgeving aan te laten sluiten op de nieuwe situatie. Tegelijkertijd stonden we paraat om ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen. We hebben daar als sector met zijn allen hard aan gewerkt en er mede voor gezorgd dat de bv Nederland zo goed als mogelijk is blijven doordraaien. Daar mogen we trots op zijn. Of zoals Marjan Heemskerk zegt in dit magazine: ‘’ Ons werk doet ertoe, het is belangrijk. En daarmee de impact die we kunnen maken voor ondernemers. Als we dat blijven onthouden komen we, samen met onze klanten, de komende tijd wel door’’.

Hoewel er veel focus lag op ondersteunende diensten gericht op de coronacrisis, heeft Novak ook diverse partnerships gesloten op andere terreinen. En ik moet zeggen, die afleiding was welkom en werkte ontnuchterend. Want we moeten niet vergeten dat veel ondernemers geïnvesteerd hebben in de ontwikkeling van nieuwe producten en services niet wetende dat de coronacrisis roet in het eten zou gooien. De lancering van menig innovatie is ongetwijfeld ondergesneeuwd geraakt door al het “coronageweld”. Daarom spreek ik mijn waardering des te meer uit voor die ondernemers die ondanks deze onzekere tijden, de energie en het doorzettingsvermogen hebben om vooruit te kijken en te blijven investeren. Die veerkracht geeft hoop. Lees bijvoorbeeld eens het artikel over MK SubsidyCloud in dit magazine; jonge ondernemers die het leven van accountants en ondernemers makkelijker willen maken. Juist nu een welkome aanvulling in ons dienstenpakket.

Ik weet zeker dat u als mkb-accountant energie haalt uit de samenwerking met dit soort ondernemers. Om door te blijven gaan en er alles aan doen om die ondernemer in zijn flow te houden. Vergeet echter niet om ook goed voor uw kantoor en collega’s te zorgen. Het thuiswerken kan zijn tol eisen en onzekerheid over de klantportefeuille kan stress opleveren. Weet dat wij bij Novak voor u klaar staan en dat uw lidmaatschap allerlei voordelen met zich meebrengt om de dagelijkse zorgen op kantoor te verlichten. Neem bijvoorbeeld de nieuwe PE-regeling die in 2021 ingaat. Geen 40 PE-punten meer per jaar, maar een persoonlijk PE-portfolio. Om deze overgang in goede banen te leiden en accountants in de dagelijkse praktijk te ontzorgen, heeft Novak samen met Kriton een PE-tool ontwikkeld. Een alles-in-één-oplossing die voldoet aan de eisen uit de NVPE 2019. U leest er meer over in dit magazine.

Tot slot, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: pak die telefoon als u ergens tegenaan loopt. Als lid van Novak kunt u altijd terecht bij onze servicedesk Novak DIRECT. Voor vragen over vaktechniek, maar ook over waarneming, kwaliteitsbewaking en HRM. We zijn er voor u, en kijken met u uit naar een nieuw jaar waarin we vertrouwen op elkaar om door te kunnen blijven gaan.

Het bestuur, de directie en de medewerkers van Novak wensen u ondanks alle beperkende maatregelen, hele fijne kerstdagen en een mooie jaarwisseling in goede gezondheid.

Van 28 december t/m 3 januari is het Novak-kantoor gesloten en beperkt telefonisch bereikbaar.