ARTIKEL

Leestijd: 3 minuten

Benchmarkonderzoek Accountancy ABN AMRO, Full Finance & Novak


Door: Drs. Arjen Schutte, RAB Consultant fusie & overname Full Finance

Het gaat goed in de accountancy, blijkt uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van Full Finance Consultants en stichting Novak. In de omzetontwikkeling is een stijgende lijn te zien en de rendementen verbeteren. De helft van de kantoren heeft daarentegen wel last van personeelstekort. En dat zet een rem op verdere groei.

Rendement

Ondanks eerdere jaren zijn grote- en kleine kantoren, op het gebied van rendement, goed tegen elkaar opgewassen. Voorheen bleven grote kantoren vaak achter qua rendement, door een grotere overhead en een lagere productie per directe medewerker. Maar inmiddels ligt de productie op hetzelfde niveau als dat van kleine kantoren, blijkt uit het onderzoek.

Medewerkers

Er is al langere tijd een groot aanbod van klanten, maar een tekort aan medewerkers in de accountancy. Hoe meer medewerkers er in dienst zijn, hoe meer klanten een kantoor kan bedienen. De volgende vragen zijn daarom nog belangrijker dan voorheen: Hoe houd ik mijn medewerkers tevreden? Hoe lok ik nieuwe medewerkers naar mijn kantoor? Alles wordt uit de kast gehaald: een goed salaris, auto van de zaak, scholingsmogelijkheden, samenwerkingen met hogescholen, de balans tussen werk en privé helpen optimaliseren en het neerzetten van een goede sfeer op de werkvloer. Kantoren proberen via promotiefilmpjes op LinkedIn accountants te overtuigen bij hun op kantoor te komen werken. Ze presenteren zich als informeel en laten zien hoe medewerkers plezier hebben op de werkvloer en in hun pauze bijvoorbeeld tafelvoetballen met elkaar. Uit het onderzoek blijkt dat de sector er echter toch in slaagt om meer mensen aan het werk te krijgen. Onderzoek van Full Finance Consultants en Accountancy Vanmorgen, waarin werd gekeken naar de ontwikkeling van de grootste vijftig kantoren in Nederland, ondersteunt dat. Een uitzondering zijn de administratiekantoren, die het aantal medewerkers niet wisten te laten groeien.

De coronacrisis

Tijdens de coronacrisis was er bij 90% van de kantoren nog steeds sprake van een hoge werkdruk. Het maakt immers niet uit of een klant goed of slecht draait, er moeten altijd jaarrekeningen worden opgemaakt en aangiftes worden gedaan. Sterker nog: de rol van de accountants groeide zelfs in deze periode. Veel bedrijven vroegen om aanvullend advies over de te nemen maatregelen, zodat zij het hoofd boven water konden houden. Ze hadden bijvoorbeeld ondersteuning nodig tijdens het aanvragen van de NOW-regeling. Zie in het figuur hieronder hoe de brutowinst - de omzet -/- de inkoopwaarde van de omzet – zich de afgelopen jaren ontwikkelde in de accountancy.

Thuiswerken

Bij bijna alle accountantskantoren waren medewerkers in staat op afstand door te werken. Ondanks dat er thuis andere afleidingen zijn dan op kantoor, zoals de was ophangen of wandelen met de hond, bespaarde men veel tijd doordat er niet naar kantoor moest worden gereisd of er tussendoor met collega’s werd bijgepraat. Besprekingen met klanten gingen zelfs een stuk efficiënter online, via Teams of Zoom. Op thuiswerken heerste eerder een taboe. Kantooreigenaren waren er vaak op tegen, vanwege de veronderstelling dat medewerkers minder productief zouden zijn. Inmiddels is thuiswerken breed geaccepteerd en is er vertrouwen tussen werkgever en werknemer ontstaan op dat gebied. Een derde van de medewerkers blijft in de toekomst dan ook op afstand werken, is de verwachting. Ook als het corona-virus geen rol meer speelt in de samenleving.

Wat verwacht men van 2022?

Het sentiment is in 2021 gestegen ten opzichte van 2020. In 2019 was de sector echter een stuk optimistischer dan nu. Kantoren zijn bang dat de groei van het bedrijf bedreigd wordt door het tekort aan personeel. Er wordt daarom wel groei verwacht voor volgend jaar, maar door het personeelstekort gaat men uit van een minder sterkte groei vergeleken met de afgelopen jaren.

De verwachte groei voor 2022 zal niet vanzelfsprekend leiden tot hogere marges. De personeelskosten kunnen toenemen en, gezien de voorzichtigheid van kantooreigenaren, is er een grote kans dat de tarieven achterblijven.

Interesse in de presentaties van de webinar? Stuur een e-mail naar: novak@novak.nl. Mocht u van gedachten willen wisselen over de uitkomsten van het Benchmarkrapport, neem ook dan gerust contact met ons op.


Deel dit artikel met uw netwerk