INTERVIEW

Leestijd: 3 minuten

Hellen Kloeze biedt Novak-leden ondersteuning


Van de redactie

Hellen Kloeze staat bekend als ‘chef onmogelijke projecten’, en dat is niet zonder reden. Ze heeft ruime ervaring in verander- interim- en projectmanagement en helpt organisaties klantgericht en multidisciplinair samenwerken. Hellen heeft ruime ervaring in het ondersteunen van zowel kleine als middelgrote accountantskantoren. Na haar studie was ze onder andere werkzaam bij de ABN AMRO en werkte zij aan een grootschalig verandertraject bij een organisatie in Suriname. Vanaf nu kunnen Novak-leden ook een beroep op haar doen.

Ontmoet Hellen Kloeze

“De afgelopen twintig jaar heb ik als bedrijfskundige voor diverse bedrijven, in verschillende branches gewerkt. De rode draad in mijn cv is het opzetten en begeleiden van afdelingen en projecten. Daarnaast ondersteun ik professionals in hun ontwikkeling. Ik begeleid hen bij het verbeteren van hun werkzaamheden en hun samenwerking met collega’s en klanten.” “Tijdens mijn werkzaamheden bij netbeheerder Stedin kreeg ik van mijn collega’s de bijnaam ‘chef onmogelijke projecten’. Ik was toen bezig met het oplossen van de problematiek rondom sloop, dijkversterkingen en overlegstructuren. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuw accountmanagementteam en het reorganiseren van de afdeling.”

Onmogelijke projecten

“Mijn interesse voor ‘onmogelijke projecten’ ontstond vijftien jaar geleden. Ik woonde toen in Suriname en ging, als hoofd business development, aan de slag bij het bedrijf CKC Kersten. Ik kreeg de opdracht om de stafafdeling van drie bedrijven, die bouwmaterialen produceerden, samen te voegen. Een leuk en leerzaam traject, dat ik – samen met de directeuren van de werkmaatschappijen – tot een goed resultaat heb gebracht. Na drie jaar met plezier in Suriname gewoond en gewerkt te hebben keerde ik terug naar Nederland. Eenmaal hier kreeg ik soortgelijke speciale opdrachten aangeboden.”

“Via multidisciplinair werken leer ik mijn cliënten projectmatig werken en onderling informatie met elkaar te delen”

Multidisciplinair samenwerken

“Iedereen binnen het kantoor is bezig met de klant. Zo heeft de accountant bijvoorbeeld contact met een financieel directeur en een collega van de administratie contact met de office manager van de klant. Er wordt op verschillende gebieden informatie verzameld en contact gelegd met de cliënt, maar deze informatie wordt onderling niet met elkaar gedeeld. Zo kan de office manager van de klant bepaalde informatie met de administratie afdeling hebben gedeeld, die wellicht ook interessant is voor de accountant. Via multidisciplinair samenwerken leer ik mijn cliënten projectmatig werken en onderling informatie met elkaar te delen. Op deze manier is de accountant een betere sparringpartner en adviseur voor zijn klanten.”

Eigen bedrijf

“Inmiddels werk ik al een aantal jaren als ZZP’er en word ik ingehuurd door verschillende organisaties. Ik word vaak benaderd door een directeur of partner, met de vraag om mee te kijken naar de organisatie. In de praktijk zie ik dat de medewerkers van het bedrijf vaak heel goed weten wat er veranderd moet worden en daar ook ideeën over aandragen. Maar daar wordt niet altijd naar geluisterd. Op zo’n moment kom ik goed van pas. Het helpt als ik als buitenstaander kritisch kan kijken en nadenken over veranderingen en oplossingen binnen een organisatie.”

“Het helpt als ik als buitenstaander kritisch kan kijken en nadenken over veranderingen en oplossingen binnen een organisatie.”

Samen kom je verder

“Accountants zijn altijd op zoek naar verbetering. Maar verbetering vraagt om verandering binnen uw kantoor. Het is daarbij van groot belang dat iedereen binnen uw kantoor wordt betrokken in het proces. Leg de medewerkers uit: Waarom gaan we dit doen? En wat willen we ermee bereiken? Allereerst is het belangrijk bewustzijn te creëren over dat het gewenste resultaat alleen samen te bereiken is. Dan pas sta je sterk en kom je verder! Bij dergelijke processen heb ik diverse accountantskantoren begeleid.” “Op die manier wordt er veel meer gekeken naar hoe uw kantoor en medewerkers nu werken, wat er verbeterd kan worden, hoe klanten beter bediend kunnen worden en hoe vervolgens de gewenste situatie gezamenlijk gerealiseerd kan worden. Zodat uw kantoor toekomstbestendig blijft.”

Benieuwd wat Hellen voor uw organisatie zou kunnen betekenen? Hellen denkt en kijkt graag met u mee en binnen een paar sessies behaalt u een gewenst resultaat. U kunt vrijblijvend een kennismakingsgesprek inplannen met Hellen.


Deel dit artikel met uw netwerk