INTERVIEW

Leestijd: 2 minuten

Nieuw Novak bestuurslid Harrie Brouwer (RA) stelt zich voor


Van de redactie

Na de middelbare school en zijn tijd bij de militaire dienst kwam Harrie Brouwer in het accountancy vak terecht. Veertig jaar later werkt hij nog steeds met veel plezier als accountant. In al die jaren heeft hij flink wat ervaring opgedaan, van werken op grote kantoren naar het runnen van zijn eigen eenmanszaak. Kortom: een absolute aanwinst voor het bestuur van Novak.

“Ik startte met de deeltijdopleiding voor accountant, bij een voorloper van KPMG. Vervolgens volgde ik de avondopleiding bij het NIVRA. Ik begon mijn loopbaan als assistent accountant, waarbij ik simpele controles uitvoerde. In die tijd was er nog weinig geautomatiseerd, dus ik moest toen echt nog door de facturen en bankafschriften van cliënten heen.’’

Waarom accountancy?

“Toen ik een advertentie in de krant zag staan solliciteerde ik direct: het leek mij wel iets, de combinatie van werken en studeren. Het waren toen hele andere tijden. Door de jaren heen heb ik het vak zien veranderen en natuurlijk heel veel geleerd. Ik blijf het interessant vinden.”

“Wij accountants zijn soms drukker met alle regels naleven dan met inhoudelijke controles.”

Vertel eens over die veranderingen?

“De opkomst van automatisering heeft de invulling van de werkzaamheden sterk veranderd. In de praktijk kan ik – als eenmanskantoor – daardoor efficiënter te werk gaan en bepaalde werkzaamheden uitbesteden. Daar staat tegenover dat er qua regelgeving en toezicht ook veel is veranderd. Tegenwoordig zijn er verschillende soorten toetsingen, zoals een collegiale- of pretoets. Dit kost veel tijd, naast het uitvoeren van mijn normale werkzaamheden en echt met de organisatie zelf bezig zijn. Wij – als accountants – zijn soms drukker met alle regels naleven, dan met de inhoudelijke controles. Terwijl dat hetgeen is waar het uiteindelijk echt om draait.”

Hoe zorg je ervoor dat jouw kennis als accountant up-to-date blijft?

“Ik volg regelmatig seminars en doe aan bijscholing. Ik ben daarin selectief in welke onderwerpen ik belangrijk vind en waar ik de cursus volg. Ik vraag me af: ‘Heeft dit daadwerkelijk toegevoegde waarde voor mijn functie?’ Daarbij helpt het dat ik het vak nog altijd interessant vind, dat is voor mij een vereiste. Ik hou elke keer hetzelfde doel voor ogen: een goede organisatie neerzetten voor mijn cliënten en hen helpen beter te functioneren. Dat motiveert mij en houdt het boeiend!’

Vanwaar de stap van Novak PLUS lid naar Novak bestuurslid?

“Toen ik mijn eigen bedrijf ging opzetten wilde ik een goede start maken. De basis moest direct goed zijn. Ik heb toen gekozen voor Novak als serviceorganisatie. Ik maak onder meer gebruik van het Novak Kwaliteitssysteem, maar ook services als jaarrekeningen, waarnemingsmogelijkheden en het convenant HT met de Belastingdienst. Ik ben druk genoeg met mijn werkzaamheden, maar vind het belangrijk dat er een goede serviceorganisatie bestaat voor mkb-accountants. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen en over meedenken. Het is een goede organisatie met kwalitatief hoogstaande producten en diensten. Daar moet elke mkb-accountant van op de hoogte zijn.”

Novak: de serviceorganisatie die uw kantoor vakinhoudelijk versterkt en u antwoord geeft op tal van ondernemersvragen! Ook lid worden? Bekijk hier onze mogelijkheden.


Deel dit artikel met uw netwerk