INTERVIEW

Leestijd: 2 minuten

‘Dankzij Novak kunnen wij doen waar we goed in zijn’


Van de redactie

Tijdens een zakenreis in Finland werd het idee voor het accountantskantoor Fin4finance geboren. Mede-eigenaar en initiatiefnemer Jan Willem Peters wilde liever met een kleinere organisatie aan de slag, waar hij persoonlijker te werk kon gaan. Zeven jaar later is het team – na een fusie met Van Oosterhout & Partners – klaar voor de verdere groei. Een origineel accountantskantoor dat processen zoveel mogelijk automatiseert, maar waar persoonlijke aandacht voor de cliënt net zo belangrijk is. Vanuit het gloednieuwe tweede kantoor in Etten-Leur staat Jan Willem Peters ons te woord, samen met zijn partners Chris Maas en Hans van Oosterhout. De energie spat ervan af als ze praten over hun vak. Het geheim? Gezelligheid en plezier op de werkvloer. “Novak helpt ons daarbij”, legt Jan Willem uit.

Laagdrempelig, simpel en snel

“We maken bij Fin4Finance zoveel mogelijk gebruik van ICT. Aan de hand van verschillende software en tools bieden wij relevante data online en realtime aan. Via onze apps kunnen de cliënten alles op een gezamenlijke plek inzien. Het is daarbij belangrijk dat de apps laagdrempelig, simpel en snel te gebruiken zijn. We vragen onszelf elke dag af: Is de cliënt op deze manier goed geholpen en tevreden? Of kunnen we onze dienstverlening nog verbeteren?”

Persoonlijk contact

“Uiteindelijk willen we accountantskantoren vooruithelpen. Daarvoor zijn accurate gegevens nodig. De administratie moet kloppen en op basis daarvan kunnen we zien waar een accountantskantoor in de toekomst heen gaat. Maar uiteindelijk is het persoonlijk contact daarbij doorslaggevend. Als ik achter mijn laptop blijf zitten komt er geen proactief advies. Door samen met cliënten te overleggen weten wij wat onze cliënt wil. Automatiseren is dus heel belangrijk, maar het allerbelangrijkste is met de cliënt continu in gesprek blijven.”

Van links naar rechts: Hans van Oosterhout (AA), Jan Willem Peters (RA), Chris Maas (AA)
“Novak heeft oog voor het kleine kantoor en geeft ons een stem.”

Novak biedt rust en ruimte

“We willen onze cliënten zo goed en snel mogelijk helpen, binnen de kaders van de wet die we moeten hanteren. Vaktechniek is lastig. Het is een wirwar aan regels en wetgeving, met continu wijzigingen. Daarom werken wij met het Novak Kwaliteitssysteem en Marcel Kurvers helpt ons daar uitstekend bij. De samenwerking met hem is prettig en snel. Hij reageert inhoudelijk goed en neemt een hoop uit handen. Dat heeft voor ons aan de formele kant veel toegevoegde waarde. Voordat een onderwerp in accountancy actueel of urgent is, is Novak er al mee bezig en is het doorgevoerd in het Kwaliteitssysteem. Als we dat iedere keer zelf uit moeten zoeken kost dat ontzettend veel tijd. Het geeft ons rust en ruimte om te kunnen doen waar we goed in zijn: met de cliënt werken. Dat werkt fantastisch!” Hetzelfde geldt voor de Novak serivcedesk en PE-tool, waar Fin4finance gebruik van maakt.

Hoe ziet de toekomst eruit?

“Groots”, als het aan Jan Willem Peters ligt. Het accountantskantoor mag groeien, maar niet te veel: “Zodat we kunnen blijven doen waar we goed in zijn. We willen innovatief blijven op het gebied van dienstverlening aan cliënten, maar ook op het gebied van personeel. Gezelligheid, aandacht voor elkaar en verwevenheid zijn daarbij de sleutelwoorden.” “Novak past daar goed bij”, voegt collega Hans toe. “Bij de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) is het kleine kantoor een ondergeschoven kind. Novak heeft daar juist oog voor en geeft het kleine kantoor een stem, dat is belangrijk.”

Meer weten over het Novak Kwaliteitssysteem? Kijk op onze website of bel naar 070 - 3524002


Deel dit artikel met uw netwerk