Corona-strategie nodig?

Het zijn bijzondere tijden. De impact van het coronavirus is overal voelbaar. Ook bij onze klanten. Diverse sectoren zoals horeca, cultuur en sportscholen worden hard getroffen. De overheidsmaatregelen zijn bij vele ondernemers niet meer dan een pleister op de wond. De echte impact gaan we volgens diverse deskundigen pas zien in het derde kwartaal van dit jaar. Misschien wel tegen beter weten in hoop ik diep van binnen dat deze fase voor eenieder zal overwaaien en dat we weer écht normaal kunnen ondernemen, zonder zorgen. Als ik in mijn praktijk praat met diverse ondernemers, ervaar ik onrust, onzekerheid en zelfs angst. Gelukkig kunnen wij vooral nu onze meerwaarde als mkb-accountant laten zien. Dit kan door aandacht te geven aan de klant, door te luisteren, te ondersteunen en te adviseren op talloze terreinen. Ook het meedenken op strategisch niveau is een grote behoefte waar de mkb-ondernemer naar op zoek is. Waar liggen nieuwe kansen in de markt? Welke financiële gevolgen brengen keuzes met zich mee? Als bedrijven omvallen of het financieel lastig hebben, heeft dat ook gevolgen voor uw situatie. De facturen kunnen dan onbetaald blijven. Hoe hard speelt u het spel in relatie tot uw debiteurenpositie? Hoe dan ook, deze tijd vraagt om aandacht, scherpzinnigheid, empathie, pro-activiteit én strategie. Welke rol pakt u? Hoe en op welke wijze communiceert u met uw klant in tijden van onzekerheid en angst? Hoe blijft u op de hoogte van ontwikkelingen van regelgeving en marktomstandigheden bij uw klant? Aandachtsgebieden die allemaal tijd vragen. Die tijd is er bij ons vaak onvoldoende, maar heeft nu wel prioriteit nummer één. Maak die strategische keuzes. Novaa én Novak helpen u er graag mee. In deze editie van het Accountantsmagazine staat Hans Biesheuvel stil bij de rol van de accountant in corona-tijden. Veel ondernemers zijn onzeker, banken zijn druk, belastingen zijn uitgesteld, wat betekent dit voor de accountant in zijn rol als klankbord en trusted advisor van de mkb-ondernemer? Verschillende Novak kantoren vertellen over wat er is veranderd tijdens de crisis en wat zij hebben geleerd waarbij er ook ruimte is voor positieve veranderingen! Juist in deze tijd kan een gedegen financiële planning uitkomst bieden voor klanten van mkb-accountantskantoren. Uit een door Novak gehouden enquête in het begin van het jaar blijkt dat mkb-accountants ondersteuning zoeken op dit gebied. Vandaar dat Novak een samenwerking is aangegaan met PENTA. U leest er alles over in de nieuwste editie van het Accountantsmagazine. Ik wens u veel leesplezier! Marco Moling Voorzitter vereniging Novaa