“Je wilt als accountant het verschil maken voor je klanten!"

“Het is gebruikersvriendelijk, ‘monkey proof’, heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding en daarnaast een supportafdeling die je echt helpt; kortom wij zijn zeer tevreden over Asperion.” Dat zegt Paul Hansma – de Groot van Financial Care Accountants in Soest. “Dankzij Asperion kunnen wij onder andere tijdrovende werkzaamheden aan de voorzijde nu inzetten en gebruiken voor de informatievoorziening van onze klanten. Dat is waar deze tijd om vraagt.”

Dit alles past perfect bij de manier waarop Paul met zijn kantoor wil functioneren. “Ik vind accountancy leuk, vooral vanwege het contact met mijn klanten.” Paul begon na diverse omzwervingen in 2007 voor zichzelf en is altijd vooruitstrevend bezig geweest. “In de beginperiode zag ik allerlei kantoren waarin nog ‘boekers’ actief waren”, zoals hij het noemt. “Toen al vond ik dat dit toch niet meer nodig was.” In 2015 nam Paul een klein kantoor in Hilversum over en maakte toen kennis met Asperion. “Ik kende tot aan dat moment alleen de grotere softwarepartijen op de markt”, zegt hij. “En veel pakketten hebben wel iets, maar toch ook weer niets. Ik werkte tot die tijd met een pakket, waar ik niet tevreden over was. Asperion deed mij de ogen openen. Ik was geen kenner van automatisering, maar zelfs ik snapte heel snel hoe het werkt en het is bovendien compleet.”


Wil de Vries, hoofd support en verantwoordelijk voor de accountancy desk bij Asperion, hoort het tevreden aan. “Niet alleen Paul stapte over op Asperion, ook de meeste van zijn klanten hebben dat inmiddels gedaan.” Sterker nog, op dit moment is 98 procent overgestapt op Asperion.

Strategie:

Zelf heeft hij inmiddels OCR (Optical Character Recognition, ook wel Scan-en-Herken genoemd) binnen zijn kantoor geïmplementeerd en dat bespaart hem veel tijd. “De tijd die we normaal gesproken kwijt zijn met het boeken, investeren we nu in de klant. Het is toch zonde wanneer je al die handelingen nog handmatig zou moeten verrichten, die tijd kun je beter besteden aan informatieverschaffing. Nee, klanten zeuren nog niet, maar het zit er wel aan te komen. Men wil niet meer betalen voor eenvoudige handelingen, maar wel voor advies. En ik wil het zelf ook over wezenlijke dingen hebben, zoals bijvoorbeeld strategie. Zo heeft een klant van mij twee bedrijven in dezelfde branche. Het ene bedrijf draait goed, het andere niet. Hoe komt dat? Dat soort gesprekken vind ik interessant en de klant ook.”

Kortom, bij Financial Care Accountants willen ze meer dan alleen maar een boekje maken. “Dat wil niet zeggen dat we minder tijd gaan besteden aan de klant”, legt Paul uit. “De tijd die we normaal gesproken kwijt zijn met het boeken, investeren we nu in de klant. Het mooie is dat steeds meer klanten daar de voordelen van inzien en hoe Asperion hen daarbij kan helpen. Sterker nog, we zien nu dat klanten die niets hebben met boekhouden, zelf bepaalde signalen uit hun boekhouding gaan halen. En dat kan met Asperion, omdat het helder, duidelijk en overzichtelijk is.”

“De tijd die we normaal gesproken kwijt zijn met het boeken, investeren we nu in de klant”.

Paul Hansma – de Groot (Financial Care Accountants)

Training:

“Nieuwe klanten laten we altijd op een vrijblijvende manier kennismaken met het pakket van Asperion. Kijk wat je ervan vindt en maak kennis met het pakket, is mijn advies. Een groot pluspunt van Asperion is de service. Nieuwe klanten krijgen een training bij Asperion en kunnen het pakket dan ‘ruiken, voelen en proeven’. Ook al hebben ze niets met boekhouden, het is leerzaam voor iedereen. Ik hoor daar erg positieve berichten over.” “Dat klopt”, vult Wil aan. “Wanneer een accountant zijn klanten aanraadt over te stappen op Asperion, dan kan hij ze in kleine groepjes naar ons toesturen, waar wij ze in korte tijd uitleggen hoe het pakket werkt.”


Ondertussen is Financial Care Accountants op weg naar een volledig geautomatiseerd kantoor,“zodat we op termijn de ouderwetse verwerking achter ons kunnen laten. Wij willen de klant een totaalpakket bieden, waarbij Asperion de drijvende kracht is voor het verzamelen van de data. Het mooie van Asperion is dat de pakketten logisch zijn opgebouwd, je krijgt wat je mag verwachten. En het is helder en overzichtelijk. Ja, met Asperion kun je het verschil maken, dat merken we nu al. Natuurlijk is er nog sprake van enige druk wanneer de btw-aangiftes de deur uit moeten, maar we merken nu al dat dit minder is dan in voorgaande jaren. Daardoor komt er tijd vrij voor andere dingen, waar onze klanten veel meer aan hebben. Mede dankzij Asperion, wij zouden niet meer anders willen.”

Efficiëntievoordelen:

Accountants zoals Paul maken gebruik van Asperion omdat deze functioneel zeer uitgebreide online boekhoudoplossingen biedt waarbij gebruik gemaakt wordt van de nieuwste technieken om handmatige en tijdrovende handelingen in het administratieve proces verregaand te automatiseren. Er worden diverse modules geboden die alle stappen in de samenwerking tussen accountant en klant ondersteunen. Dit alles biedt duidelijke efficiëntievoordelen voor zowel accountants als hun cliënten.


Speciaal voor de ZZP’er heeft Asperion, in samenwerking met een aantal andere leveranciers, de Belastingdienst en het keurmerk Zeker-Online een compleet nieuwe module geïntroduceerd die nauw aansluit bij de wensen van de ZZP’ers. Accountants- en Administratiekantoren kunnen hiermee deze sterk groeiende doelgroep efficiënt bedienen en een graantje meepikken van deze enorme groeimarkt!