Leestijd: 4 minuten
Schets uw ondernemer
Door: Martina Sarris, Novak docent en adviseur
Een goede schets van een onderneming verricht wonderen. Deze zogenoemde bedrijfsbeschrijving wordt vastgelegd in een samenstellingsdossier. De beschrijving schetst een beeld van de ondernemer en zijn of haar onderneming. Hierin worden de historie, hoofdactiviteiten, omvang in omzet en FTE, eigendom en bestuur van de onderneming vastgelegd en de significante aangelegenheden van een onderneming beschreven. Wat is de toegevoegde waarde van deze vastleggingen?
Als mkb-accountant ben je de adviseur van de ondernemer. Om inzicht in de onderneming te krijgen is informatie verzamelen en documenteren van groot belang. Dat is een uitstekende basis voor de opdrachtaanvaarding en adviserende rol. De taken van de mkb-accountant zijn immers alle relevante zaken die van fundamenteel belang zijn voor de operationele bedrijfsvoering van ondernemers. Daarbij gaat het niet alleen over zaken die van directe invloed zijn op de jaarrekening. De bedrijfsbeschrijving is hierdoor een essentieel onderdeel van het permanente dossier.
Voldoende inzicht voor de accountant
Paragraaf 28 van Standaard 4410 ‘Samenstellingsopdrachten’ schrijft voor dat de accountant voldoende inzicht voor geschreven aangelegenheden dient te verwerven om de samenstellingsopdracht te kunnen uitvoeren. De voorgeschreven aangelegenheden zijn:
De accountant dient voldoende inzicht in de volgende aangelegenheden te verwerven om de samenstellingsopdracht te kunnen uitvoeren:
- De activiteiten van de entiteit, inclusief het administratieve systeem en administratieve vastleggingen van de entiteit.
- Het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving, inclusief de toepassing hiervan in de sector van de entiteit.
Het artikel verwijst naar toelichtingen A48, A49 en A50. Deze toelichtingen worden in NBA-handreiking 1136 verder uitgelegd. In de handreiking is de volgende opsomming van onderwerpen voor de bedrijfsbeschrijving opgenomen:
- Onderneming/organisatie:
- Rechtsvorm en statutaire naam;
- Aandeelhouders en directie, eventuele andere governance-organen;
- Vastlegging grootte criteria;
- Eventuele concernverhoudingen (meerdere enkelvoudige jaarrekeningen, geconsolideerde jaarrekening).
- Stelsel inzake financiële verslaggeving:
- Van toepassing zijnde verslaggevingsstelsel;
- Keuzes over waarderingsgrondslagen;
- Eventuele benodigde ondersteuning door accountant zoals bij schattingsposten/ passende grondslagen voor financiële verslaggeving.
- Activiteiten:
- Sector/aard van de activiteiten, deze zijn van belang voor: – Eventuele specifieke verslaggevingsvoorschriften (RJ); – Kenmerkende posten in jaarrekening.
- Financiële administratie:
- Inrichting en systeem;
- Belangrijke vastleggingen (Hoe komt informatie voor belangrijke posten bij de klant tot stand?);
- Wie voert de financiële administratie? (De klant? Of wordt het uitbesteed?);
- Ervaring medewerkers financiële administratie;
- Eventueel benodigde administratieve ondersteuning door accountant (overige opdracht).
- Doorlopende en eenmalige aandachtspunten.
- Eventueel overige op te nemen aspecten zoals klantrisico (Wwft), fiscale bijzonderheden, e.a.
Documenteer meer dan alleen financiële gegevens
De bedrijfsbeschrijving is meer dan een verplicht document met inzicht in de entiteit voor het samenstellingsdossier. Het advies is om meer dan alleen steekwoorden en een opsomming van de significante aangelegenheden te noteren. De bedrijfsbeschrijving is van fundamenteel belang bij het beschrijven van de aard van de bedrijfsactiviteiten en om een beeld van de bedrijfsomgeving, cultuur en IT te geven. Zo kan bijvoorbeeld de macro-economische omgeving in kaart gebracht worden, zodat er inzicht in de belangrijkste marktontwikkelingen van de ondernemer ontstaat. Dit is van toegevoegde waarde voor een passende en accurate advisering voor de ondernemer. De macro-economische omgeving geeft immers inzicht in verschillende factoren waar de ondernemer wel of geen invloed op heeft. Dit is een waardevolle aanvulling op het uitwerken van het risicoprofiel en de beoordeling van de continuïteit. Door middel van de DESTEP-analyse kan de macro-omgeving eenvoudig in kaart worden gebracht. DESTEP is een afkorting van: Demografisch, Economisch, Sociaal cultureel, Technologisch, Ecologisch en Politiek. De analyse kan worden aangevuld met een SWOT-analyse. Met deze analyse brengt u de interne en externe factoren die invloed hebben op de onderneming in kaart.
Advies van Novak
Bedrijfsverkenning is de basis van elk accountantsdossier. Zorg dat de bedrijfsbeschrijving periodiek wordt bijgewerkt en dat de teksten actueel zijn.
Heeft u vragen over dit onderwerp of een andere vaktechnische vraag? Neem contact op met Martina Sarris: 06 - 13811669 / m.sarris@novak.nl
Deel dit artikel met uw netwerk
Leestijd: 4 minuten
Schets uw ondernemer
Door: Martina Sarris, Novak docent en adviseur
Een goede schets van een onderneming verricht wonderen. Deze zogenoemde bedrijfsbeschrijving wordt vastgelegd in een samenstellingsdossier. De beschrijving schetst een beeld van de ondernemer en zijn of haar onderneming. Hierin worden de historie, hoofdactiviteiten, omvang in omzet en FTE, eigendom en bestuur van de onderneming vastgelegd en de significante aangelegenheden van een onderneming beschreven. Wat is de toegevoegde waarde van deze vastleggingen?
Als mkb-accountant ben je de adviseur van de ondernemer. Om inzicht in de onderneming te krijgen is informatie verzamelen en documenteren van groot belang. Dat is een uitstekende basis voor de opdrachtaanvaarding en adviserende rol. De taken van de mkb-accountant zijn immers alle relevante zaken die van fundamenteel belang zijn voor de operationele bedrijfsvoering van ondernemers. Daarbij gaat het niet alleen over zaken die van directe invloed zijn op de jaarrekening. De bedrijfsbeschrijving is hierdoor een essentieel onderdeel van het permanente dossier.
Voldoende inzicht voor de accountant
Paragraaf 28 van Standaard 4410 ‘Samenstellingsopdrachten’ schrijft voor dat de accountant voldoende inzicht voor geschreven aangelegenheden dient te verwerven om de samenstellingsopdracht te kunnen uitvoeren. De voorgeschreven aangelegenheden zijn:
De accountant dient voldoende inzicht in de volgende aangelegenheden te verwerven om de samenstellingsopdracht te kunnen uitvoeren:
- De activiteiten van de entiteit, inclusief het administratieve systeem en administratieve vastleggingen van de entiteit.
- Het van toepassing zijnde stelsel inzake financiële verslaggeving, inclusief de toepassing hiervan in de sector van de entiteit.
Het artikel verwijst naar toelichtingen A48, A49 en A50. Deze toelichtingen worden in NBA-handreiking 1136 verder uitgelegd. In de handreiking is de volgende opsomming van onderwerpen voor de bedrijfsbeschrijving opgenomen:
- Onderneming/organisatie:
- Rechtsvorm en statutaire naam;
- Aandeelhouders en directie, eventuele andere governance-organen;
- Vastlegging grootte criteria;
- Eventuele concernverhoudingen (meerdere enkelvoudige jaarrekeningen, geconsolideerde jaarrekening).
- Stelsel inzake financiële verslaggeving:
- Van toepassing zijnde verslaggevingsstelsel;
- Keuzes over waarderingsgrondslagen;
- Eventuele benodigde ondersteuning door accountant zoals bij schattingsposten/ passende grondslagen voor financiële verslaggeving.
- Activiteiten:
- Sector/aard van de activiteiten, deze zijn van belang voor: – Eventuele specifieke verslaggevingsvoorschriften (RJ); – Kenmerkende posten in jaarrekening.
- Financiële administratie:
- Inrichting en systeem;
- Belangrijke vastleggingen (Hoe komt informatie voor belangrijke posten bij de klant tot stand?);
- Wie voert de financiële administratie? (De klant? Of wordt het uitbesteed?);
- Ervaring medewerkers financiële administratie;
- Eventueel benodigde administratieve ondersteuning door accountant (overige opdracht).
- Doorlopende en eenmalige aandachtspunten.
- Eventueel overige op te nemen aspecten zoals klantrisico (Wwft), fiscale bijzonderheden, e.a.
Documenteer meer dan alleen financiële gegevens
De bedrijfsbeschrijving is meer dan een verplicht document met inzicht in de entiteit voor het samenstellingsdossier. Het advies is om meer dan alleen steekwoorden en een opsomming van de significante aangelegenheden te noteren. De bedrijfsbeschrijving is van fundamenteel belang bij het beschrijven van de aard van de bedrijfsactiviteiten en om een beeld van de bedrijfsomgeving, cultuur en IT te geven. Zo kan bijvoorbeeld de macro-economische omgeving in kaart gebracht worden, zodat er inzicht in de belangrijkste marktontwikkelingen van de ondernemer ontstaat. Dit is van toegevoegde waarde voor een passende en accurate advisering voor de ondernemer. De macro-economische omgeving geeft immers inzicht in verschillende factoren waar de ondernemer wel of geen invloed op heeft. Dit is een waardevolle aanvulling op het uitwerken van het risicoprofiel en de beoordeling van de continuïteit. Door middel van de DESTEP-analyse kan de macro-omgeving eenvoudig in kaart worden gebracht. DESTEP is een afkorting van: Demografisch, Economisch, Sociaal cultureel, Technologisch, Ecologisch en Politiek. De analyse kan worden aangevuld met een SWOT-analyse. Met deze analyse brengt u de interne en externe factoren die invloed hebben op de onderneming in kaart.
Advies van Novak
Bedrijfsverkenning is de basis van elk accountantsdossier. Zorg dat de bedrijfsbeschrijving periodiek wordt bijgewerkt en dat de teksten actueel zijn.