Vinkt een medewerker op Linkedin aan dat hij of zij beschikbaar is voor een nieuwe baan? Dan kan het zijn dat er alleen al op de eerste dag tientallen berichten binnenstromen van wervingsbureaus en recruiters. Momenteel verandert twintig procent van de werknemers van baan. Met name generatie Z verandert snel van werkgever. Hoe voorkom je dat jouw medewerkers vertrekken?
Pas als een medewerker aangeeft het niet meer naar zijn of haar zin te hebben op het werk halen werkgevers alles uit de kast om de medewerker op een andere gedachten te brengen. Maar op het moment dat iemand aangeeft het werkplezier te hebben verloren, staat hij of zij vaak al met één been buiten de deur.
De 7 W’s van het exitgesprek
Als medewerkers op het punt staan het bedrijf te verlaten is het van belang een exitgesprek te voeren. Met de input van de vertrekkende medewerker kan namelijk voorkomen worden dat er nog meer medewerkers opstappen.
Het gesprek kan antwoorden geven op vragen als: Hoe heeft de medewerker zijn tijd bij de organisatie ervaren? Welke zaken kunnen er verbeterd worden? En wat is de reden van vertrek?
Tijdens een exitgesprek is het van belang om de zogeheten 7 W’s te bespreken:
- Werkinhoud: Het takenpakket en de variatie van werkzaamheden.
- Werkomstandigheden: Ergonomische (thuis)werkplek en de temperatuur.
- Werkverhoudingen: De onderlinge samenwerking, communicatie en omgangsnormen.
- Werkvoorwaarden: Werktijden en primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
- Werksfeer: Plezier in het werk en gezelligheid.
- Werkbelasting: Balans tussen werk en privé, werkbelasting en belastbaarheid.
Medewerkers moeten tijdens een exitgesprek de ruimte krijgen om hun hart te luchten. Hierdoor kunnen eventuele frustraties onderling opgelost worden, in plaats van publiekelijk. Als de reden van vertrek tot acties leidt om deze redenen weg te nemen, zal de medewerker zich gehoord voelen en dat ook uitdragen op het moment dat iemand naar de voormalig werkgever informeert.
“Een exitgesprek is waardevol, maar komt vaak te laat.”
Voer stay-gesprekken
Exitgesprekken zijn waardevol, maar hoe voorkom je dat het zo ver komt en medewerkers onverwachts vertrekken? Kennis van mogelijke vertrekredenen zijn daarbij waardevol, maar vooral kennis over hoe hen te behouden. Deze redenen kunnen het verschil maken en medewerkers aan de organisatie binden.
Voorbeelden van vertrekredenen zijn:
- Te weinig autonomie.
- Onvoldoende steun en oprechte waardering van de leidinggevende.
- Geen of onvoldoende ontwikkelmogelijkheden.
- Een verstoorde balans tussen werk en privé.
Deze mogelijke vertrekredenen moeten dus worden omgebogen naar redenen om te blijven. Dat kan veel winst opleveren op het gebied van het behoud van medewerkers. Als medewerkers bijvoorbeeld vrijheid hebben om beslissingen te nemen en interessante projecten toebedeeld krijgen, zijn dat twee belangrijke redenen om te blijven.
Wacht dus niet totdat medewerkers uitgeblust raken of gaan solliciteren op een andere baan, maar ga regelmatig in dialoog met medewerkers en voer zogenoemde stay-gesprekken. Uit onderzoek, van Amerikaans onderzoek- en adviesbureau Gallup, blijkt dat het houden van deze gesprekken het personeelsverloop namelijk met bijna de helft kan terugdringen.
Hoe voer je een stay-gesprek?
Het is aan te raden om stay-gesprekken eens per kwartaal te houden en daarin een ongedwongen gesprek met medewerkers te voeren. Behandel daarin vragen zoals:
- Wat zijn de redenen dat je nog steeds voor ons werkt?
- Wat vind je het meest prettig aan jouw baan?
- Waar krijg je energie van?
- Hoe kan onze samenwerking en die met collega’s verbeterd worden?
- Welke sterke punten zou je nog meer willen ontwikkelen? Waar zou je graag je tanden in willen zetten?
- Hoe kan de balans tussen werkbelasting en -belastbaarheid en werk en privé nog beter bewaakt worden?
- Ben je wel eens door een headhunter benaderd? Zo ja, waarom ging je niet op het voorstel in?
- Welke zaken vind je het meest aantrekkelijk in het werk?
- Welke zaken kunnen wij als organisatie beter aanpakken?
Blijfredenen
Achterhaal blijfredenen van een medewerker in een stay-gesprek. Verrijk de aantrekkelijke aspecten van de functie en werkomgeving om het werkplezier van medewerkers te vergroten en hen aan de organisatie binden.
De 7 W’s van het exitgesprek zijn ook geschikt om in het stay-gesprek te bespreken. Een afwisselende en uitdagende werkinhoud is namelijk een goede reden om een huidige baan te behouden. Dat geldt ook voor een juiste balans tussen de werkbelasting en belastbaarheid.