Leestijd: 4 minuten

MenL Cijferhelden en Adviseurs: ‘Novak staat achter ons’

Door de redactie

Leestijd: 4 minuten

MenL Cijferhelden en Adviseurs: ‘Novak staat achter ons’

Door de redactie

“We willen de financiën van onze klanten inzichtelijk en begrijpelijk maken.”

Dertien jaar geleden begon Dennis Breevaart als stagiair bij MenL Adviseurs en Cijferhelden. Het bedrijf was toen nog gevestigd op de begane grond van de woning van oprichters en eigenaren Marcel en Lucia Baas. Vandaag de dag bestaat het team uit tien personeelsleden, gevestigd in een kantoorpand in Vlaardingen. Dennis Breevaart mag zichzelf inmiddels mede-eigenaar noemen. Dennis bleef na het afronden van zijn mbo-opleiding Boekhouding bij MenL werken, maar studeerde in de tussentijd door tot AA-accountant. De perfecte reden om het administratiekantoor om te toveren tot gloednieuw accountantskantoor.

“Als administratiekantoor waren we lid van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB). Daardoor moesten we wat betreft kwaliteit en interne organisatie aan veel regels voldoen. Dat betekende voor ons dat er al een goede basis voor een accountantskantoor lag, wat de overgang makkelijker maakte.” Qua werkzaamheden is er voor Dennis dan ook niet heel veel veranderd: “In de praktijk doe ik over het algemeen hetzelfde werk. Maar de titel accountant brengt natuurlijk wel een verantwoordelijkheid met zich mee, omdat het wettelijk is vastgelegd. Ik denk dat we die verantwoordelijkheid als accountants met z’n allen hoog moeten houden.” “Met het oog op de toekomst vind ik het heel belangrijk om een beschermde titel te hebben en voor ons kantoor is het zeker een meerwaarde. De afgelopen anderhalf jaar is de digitalisering en automatisering enorm snel ontwikkeld in ons vak. Er zal in de toekomst veel minder tijd nodig zijn om administratie bij te werken en jaarrekeningen op te maken. Maar het is wel belangrijk dat iemand die er verstand van heeft er nog kritisch naar kijkt en dat aftekent.”

“Het is fijn dat er een organisatie achter ons staat die ik altijd kan bellen met vragen.”

Combinatie van gevoel en cijfers

“Omdat er veel wordt gedigitaliseerd vinden wij het heel belangrijk om het persoonlijke contact met onze klanten te behouden. Dat vind ik erg leuk aan mijn vak. We zitten vier keer per jaar met de klanten om de tafel, om cijfers door te nemen. Op die manier kunnen we veel pro-actiever samenwerken en kunnen we een meerwaarde bieden. We willen de financiën van onze klanten inzichtelijk en begrijpelijk maken. Zij moeten uiteindelijk weten hoe het met hun bedrijf gaat.”

Novak biedt meerwaarde

MenL implementeerde het kwaliteitssysteem van Novak al een jaar voor de switch van administratie- naar accountantskantoor. “We vonden het belangrijk om proef te draaien met het systeem. We dachten: we gaan gewoon doen alsof en zetten achter de schermen dossiers alvast goed neer. Dat zegt wat over onze kwaliteitsambitie.” En een jaar proefdraaien werpt zijn vruchten af: “Het systeem is echt toegespitst op wat we hier aan het doen zijn. Het is fijn om een leidraad te hebben tijdens het werk en we zijn sindsdien meer gestructureerd gaan werken. Dat geeft meer zekerheid en vertrouwen.” Het kantoor volgt ook cursussen via Novak. Dat bevalt goed: “De cursussen zijn toegespitst op wat ik wil weten. Bij andere overkoepelende organen blijft de inhoud vaak algemeen, maar Novak biedt specifieke informatie aan, zoals een cursus over de Wwft. Dat heeft een mkb-accountantskantoor echt nodig en Novak biedt daarin een meerwaarde. Het is fijn dat er een organisatie achter ons staat die ik altijd kan bellen met vragen. En dankzij het opleidingsaanbod kan ik mijn kennis up-to-date houden.” Dat was bijvoorbeeld het geval tijdens de corona-crisis, zegt Dennis. “Novak organiseerde vrijwel direct een webinar over wat de nieuwe standaarden en accountantsproducten voor onze alledaagse werkzaamheden ging betekenen. Op zo’n moment ben ik heel blij dat ik gelijk op de hoogte ben.”

“Ik vind het belangrijk dat je als bedrijf blijft investeren.”

Novak PLUS

“Tegen kantoren die nog geen lid zijn van Novak wil ik zeggen: Je kan niet alles helemaal alleen overzien. Daar heb je als mkb-accountantskantoor de tijd niet voor en daar is ondersteuning bij nodig. Wat ik fijn vind aan Novak is dat je zelf kan kiezen wat je wel of niet wil afnemen. En om klanten de beste service te kunnen bieden, is het belangrijk dat er een team achter je staat. Dus kijk vooral naar wat Novak allemaal te bieden heeft!” MenL is ook Novak PLUS-lid, vertelt Dennis. “Ik vind het belangrijk dat je als bedrijf blijft investeren. Met een PLUS-lidmaatschap stimuleer je jezelf om gebruik te maken van de bak aan kennis die Novak aanbiedt.”

MenL Cijferhelden is Novak PLUS-lid sinds 2020 en maakt sindsdien o.a. gebruik van het Novak Kwaliteitssysteem. Meer weten over het Novak Kwaliteitssysteem of ook PLUS-lid worden? Kijk op onze website of bel naar 070-3524002.

Deel dit artikel met uw netwerk