ARTIKEL

Leestijd: 3 minuten

Geen lapmiddelen

bij personeelskrapte

Door: Wim Huurman, adviseur en HRM Novak DIRECT

De arbeidsmarktkrapte neemt steeds verder toe en is de grootste rem op de economie. Eind 2021 stonden er 387.000 vacatures tegenover 370.000 werklozen, lieten cijfers van het CBS zien. Dat zijn 105 vacatures, per 100 werklozen. Daarnaast wordt het de komende periode steeds moeilijker om nieuwe medewerkers te vinden, blijkt uit recent onderzoek van het UWV. Het personeelstekort is al sterk voelbaar in de ICT, bouw, horeca en zakelijke dienstverlening, maar breidt zich steeds verder uit tot andere sectoren. Hoog tijd voor een beschouwing.

Er is een ware war for talent ontstaan. Alle registers worden opengetrokken: beloningen worden fors verhoogd en aansluitingsproblemen tussen aangeboden- en gevraagde vaardigheden worden aangepakt. Daarnaast komt er mogelijk een zogenoemd skills-paspoort, dat van pas komt bij het opsporen van talent op de arbeidsmarkt. Het paspoort koppelt werkzoekenden en werkgevers aan elkaar en laat zien waarin de werkzoekende nog scholing nodig heeft. Dit alles om het voor werknemers aantrekkelijk te maken over te stappen van minder kansrijke beroepen naar meer kansrijke beroepen. Het arbeidspotentieel van een grote groep deeltijders wordt op deze manier meer aangesproken. Daarnaast wordt de potentie van statushouders en inburgeraars meer benut.

Personeel werven

Goede arbeidsmarktcommunicatie en creativiteit zijn belangrijk bij het werven van nieuw personeel. Denk bijvoorbeeld aan prikkelende functietitels, het benadrukken van de maatschappelijke relevantie, onderscheidende arbeidsvoorwaarden, persoonlijke ervaringen van werknemers, serious gaming, et cetera. Het personeelstekort is echter niet alleen opgelost met het werven van nieuwe medewerkers. Nieuw personeel binnenhalen is een goede eerste stap, maar het is net zo belangrijk dat men in de sector blijft werken en zich verder kan ontwikkelen.

“Goede arbeidsmarktcommunicatie en creativiteit zijn belangrijk bij het werven van nieuw personeel.”

Het goede gesprek

De werkgever wil aan de hand van beoordelen en belonen vaak bijdragen aan werkgeluk, hoge prestatie, motivatie, ontwikkeling en het tevreden houden en eerlijk behandelen van hun werknemers. Het effect van belonen wordt daarbij vaak overschat, blijkt uit recent onderzoek van organisatiepsycholoog Kilian Wawoe. Werknemers belonen heeft vaak alleen effect op of de medewerker zich eerlijk behandeld voelt. Salaris wordt vergeleken met collega’s en met de markt. Een goed gesprek tussen medewerker en leidinggevende is veel belangrijker voor het behalen van de overige doelen, schrijft Jacco van den Berg in zijn boek Het Prestatiemenu. Kortom: naast het creatief werven van kandidaten is het ontwikkelen van de vaardigheden van de medewerker en een goed gesprek tussen werkgever en werknemer van groot belang. Dit vraagt om een integrale aanpak, niet om lapmiddelen. Men moet niet alleen verleid worden tot een carrièreswitch, maar ook worden geïnspireerd en de mogelijkheid krijgen om te groeien. De instroom van nieuwe medewerkers alleen is niet genoeg. Men moet zich ook verder kunnen ontwikkelen, niet uitvallen en het liefst niet te snel uit dienst treden. De instroom, doorstroom en uitstroom van personeel verandert. Deze verandering is weergegeven in onderstaande tabellen.

Huidige instroom, doorstroom en uitstroom van personeel

Nieuwe instroom, doorstroom en uitstroom van personeel

Voor allen een duurzame organisatie met genoeg vitale collega’s gewenst!

Heeft u aanvullende expertise nodig op het gebied van HRM? Neem dan contact op met Novak DIRECT. Wij helpen u graag verder!

Deel dit artikel met uw netwerk