INTERVIEW

Leestijd: 4 minuten

“Nu kunnen we meer dan ooit laten zien wat we kunnen”.


Van de redactie

INTERVIEW

Leestijd: 4 minuten

“Nu kunnen we meer dan ooit laten zien wat we kunnen”.


Van de redactie

Marco Goetheer van Amperse & Goetheer Accountants uit het Zeeuwse Lewedorp trekt graag samen op met andere kantoren uit de regio. “Leren van elkaar en samen investeren helpt ons om efficiënt met tijd en geld om te gaan. We willen zoveel mogelijk tijd aan onze klanten besteden, zeker nu, dus maken we het onszelf achter de schermen zo makkelijk mogelijk”, vertelt Marco. Hoe pakt zijn kantoor dit aan en welke rol spelen de producten en diensten van Novak hierin?

Leren van elkaar om verder te komen

In het Accountantsmagazine van Novak leest Marco graag over vaktechniek, maar vooral over hoe andere kantoren het doen. Hoe gaan zij om met digitalisering? Staat alles in de cloud bijvoorbeeld? Hoe knopen ze alle stukken software aan elkaar? “Wat betreft digitalisering willen we als kantoor niet vooroplopen, maar zeker ook niet achteraan. We maken graag gebruik van de ervaringen van anderen, mede omdat wij daar geen kennis voor in huis hebben. Het is goed om te zien dat de ICT-leveranciers ook meer gaan samenwerken. Zij hebben in de gaten dat ze elkaar nodig hebben om verder te kunnen komen. Salarispakketten die koppelingen openzetten naar boekhoudpakketten bijvoorbeeld. Een kijkje bij ons in de keuken: wij gebruiken Exact (accountancy software), Snelstart (online boekhouden), Fiscaal gemak (aangiftesoftware), Visionplanner (jaarrekening en tussentijds) en Nmbrs via Salariszaken (salarisadministratie).”

Aanpak afgestemd op de klant

Een andere vraag die momenteel speelt bij Marco op kantoor is hoe om te gaan met tariefstellingen. “We ‘moeten’ steeds meer naar vaste prijsafspraken, maar is dat wel zo”, vraagt Marco zich af. “Is iedereen daar inderdaad mee bezig of is dat alweer passé? Toch weer uurtje-factuurtje? We willen onze klanten niet te kort doen en onszelf ook niet. Wij staan voor korte lijnen, duidelijke communicatie en vooral een pro-actieve houding. Daarom passen wij onze tariefstelling bij voorkeur aan op de klant. Onze jongere klanten willen graag vooraf duidelijkheid hebben, terwijl anderen toch vasthouden aan de eindafrekening. Die persoonlijke aanpak hanteren we ook wat betreft digitalisering. 80-90% van onze klanten houdt de administratie zelf bij en bepaalt zelf of ze daarbij een app en dashboard gebruiken of met de mappen bij ons langskomen. Wij zijn geen boekhoudkantoor, maar brengen de finishing touch aan en houden de administratie real-time om daar goed advies over te geven. We zijn met vier accountants en vier assistenten waardoor we 50% van onze werkzaamheden aan advies kunnen besteden.”

Het zit in ons DNA om een antwoord te hebben

Die advieswerkzaamheden in combinatie met het werken met cijfers is wat Marco zo aanspreekt. “Ik ben na mijn militaire diensttijd op een accountantskantoor terechtgekomen. Na het volgen van de HEAO accountancy en een driejarige praktijkopleiding ben ik sinds 2000 werkzaam als accountant. Eerst bij een groot kantoor en sinds 2006 bij Amperse & Goetheer, vanuit de behoefte om voor mijzelf te beginnen. Om echt het verschil te kunnen maken voor die ondernemer. Zeker in deze tijd kunnen we als mkb-accountants laten zien wat we kunnen. Sommige van onze ondernemers draaien beter dan ooit terwijl anderen juist de grootste moeite hebben om het hoofd boven water te houden. We kennen de cijfers, we kennen de ondernemer en het zit in ons DNA om op alle vragen een antwoord te hebben.”

Novak past bij onze samenwerkgedachte

Om dat antwoord te kunnen geven, investeert Amperse & Goetheer in permanente educatie van alle medewerkers. Belangrijk hierin is de samenwerking met vier kantoren uit de regio. “Als wij een cursus willen volgen, dan moeten we vaak flinke afstanden afleggen vanuit Zeeland. Daarom halen we bijna altijd de spreker naar ons toe. Met z’n vieren kunnen we die kosten goed dragen en vaak sluiten er extra kantoren bij aan. Dat is goed voor ons netwerk en we steken een hoop van elkaar op. Novak is eigenlijk een verlengde van deze gedachte, daarom zijn we lid geworden. We herkennen in Novak dat gevoel van ons-kent-ons en kunnen erop vertrouwen dat de producten en diensten die ze aanbieden, aansluiten bij onze praktijk. Neem bijvoorbeeld de nieuwe PE-tool die precies past bij wat wij zoeken: betaalbaar, laagdrempelig in gebruik en compleet. Mooi was dat, toen ik daarover belde met Novak, ik werd gewezen op het feit dat wij veel goedkoper uit zouden zijn in combinatie met een PLUS lidmaatschap. We maken naast de PE-tool ook gebruik van onder andere het kwaliteitssysteem, het convenant Horizontaal Toezicht en Fiscanet. Als je de optelsom maakt van alle kosten, dan kom je met PLUS veel voordeliger uit. Die proactieve houding van Novak kan ik echt waarderen.” Marco Goetheer

Gegevens Marco Goetheer marco@ampersegoetheer.nl www.ampersegoetheer.nl


Meer weten over het Noval PLUS lidmaatschap? Kijk op onze website of bel met 070-3524002.


Deel dit artikel met uw netwerk